Kwestionariusz „Zapotrzebowanie na Zarządzanie Wiedzą” (ZZW) opracowano, by pomóc Twojej firmie ocenić, w jakim stopniu potrzebuje rozwiązań wspierających wymianę wiedzy między pracownikami. Wypełniając go, pomagasz skoncentrować uwagę na tym, co najważniejsze. Dziękujemy! Oceń każde stwierdzenie, zaznaczając na skali od 1 do 5, gdzie: „zdecydowanie nie” „raczej nie” „trudno powiedzieć” „raczej tak” „zdecydowanie tak” CZĘŚĆ I. NASYCENIE WIEDZĄ Istotna dla firmy wiedza może mieć różne postaci - od nieformalnego doświadczenia pracowników, do procedur postępowania. Poniższe pytania pomogą ocenić, jak istotną rolę pełni w Twojej firmie każde z nich. W mojej firmie: 1. jakość tego, co dostarczamy klientowi, zależy w znacznym stopniu od kompetencji kontaktującego się z nim pracownika 12345 2. jest wiele stanowisk wymagających samodzielnej oceny sytuacji, kreatywności i wzięcia odpowiedzialności za rozwiązanie problemu; 12345 3. nowi pracownicy potrzebują dużo czasu, zanim zdobędą doświadczenie umożliwiające im efektywną pracę; 12345 4. dość często pojawiają się problemy, które potrafią rozwiązać tylko nieliczni, najbardziej doświadczeni pracownicy; 12345 5. odejście doświadczonego pracownika zostawia po sobie trudną do wypełnienia lukę; 12345 6. realizacja konkretnych zadań przynosi rezultaty, które można zastosować w odniesieniu do innych produktów, klientów lub problemów zawodowych; 12345 7. istnieje charakterystyczny dla nas sposób działania - podejście, model pracy, metody i techniki, które odróżniają naszą firmę od innych; 12345 8. staramy się gromadzić portfolio projektów, doświadczeń i kompetencji budujących naszą pozycję w wybranym obszarze rynku; 12345 9. odbywają się spotkania i zebrania, w których efektem pracy zespołu są wartościowe, warte wdrożenia pomysły; 12345 10. potrzebujemy rozwiązań, pomysłów i podpowiedzi dotyczących problemów specyficznych dla nas i trudno dostępnych na zewnątrz firmy; 12345 11. istnieje wiele standardów i procedur opisujących oczekiwany sposób wykonywania zadań; 12345 12. możemy uzyskać korzyści z nawet niewielkich usprawnień, ponieważ wdrożymy je na masową skalę; 12345 13. poświęcamy sporo uwagi określeniu zakresu odpowiedzialności, wzajemnych zobowiązań i sposobu przekazywania informacji między pracownikami; 12345 14. często wprowadzamy lub aktualizujemy procedury i standardy działania 12345 15. znaczącą rolę odgrywa poznanie i dostosowanie się do regulacji zewnętrznych wobec firmy (np. przepisy prawa, normy branżowe, standardy klientów) 12345 CZĘŚĆ II ZAAWANSOWANIE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ Druga część kwestionariusza pomaga ocenić, w jakim stopniu obecne warunki w Twojej firmie wspierają gromadzenie i wykorzystywanie wiedzy. Może to zależeć od kilku czynników - przede wszystkim nastawienia pracowników, rozwiązań organizacyjnych i narzędzi informatycznych. 16. doświadczeni pracownicy są skłonni do odpowiadania na pytania i przekazywania innym swojej wiedzy; 12345 17. kadra kierownicza zachęca do dzielenia się wiedzą, docenia pracowników inwestujących czas i wysiłek w uczenie innych; 12345 18. nowo przyjęci pracownicy mogą liczyć na pomoc i wsparcie ze strony doświadczonych kolegów i koleżanek; 12345 19. ludzie dzielą się informacjami o popełnionych błędach, aby przestrzec przed nimi innych; 12345 20. jesteśmy gotowi do dawania informacji zwrotnej i przyjmowania jej od innych 12345 21. istnieją systemowe rozwiązania wspierające dzielenie się dobrymi praktykami, spostrzeżeniami i wnioskami z realizacji projektów; 12345 22. funkcjonuje dobrej jakości rozwiązanie pomagające w dotarciu do współpracownika, który dysponuje wiedzą z określonego obszaru; 12345 23. funkcjonują dobrej jakości rozwiązania motywujące pracowników do wzajemnego uczenia się; 12345 24. w ocenie pracowniczej i planowaniu rozwoju zawodowego uwzględnia się wkład pracownika w tworzenie wiedzy organizacji i przekazywanie jej innym; 12345 25. istnieje jasno określona strategia dotycząca pozyskiwania i upowszechniania wiedzy; 12345 Wykorzystywane narzędzia: 26. są dostosowane do rodzaju wiedzy, jakiej potrzebuje organizacja 12345 27. porządkują wiedzę w czytelny, łatwo dostępny sposób 12345 28. oszczędzają czas automatyzując rutynowe czynności 12345 29. są intuicyjne, łatwe w obsłudze; 12345 30. są atrakcyjne i estetyczne; zachęcają do korzystania z nich 12345 Podaj swoje dane (wymagane wszystkie pola) Imię Nazwisko Nazwa firmy Adres email Numer telefonu