Silny i efektywny zespół handlowy w 11 krokach

Dzisiaj tekst, który jest fragmentem jednej z lekcji kursu Profesjonalny Menadżer  i Lider – Trening Zdolności Przywódczych. Lekcja w całości poświęcona jest silnym zespołom handlowym. Jeśli jeszcze się nie zapisałeś na kurs, możesz to zrobić tu.

Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na to, jak zadbać o sprzyjające okoliczności do powstania skutecznego i silnego zespołu.

1. Zacznij pracę ze świeżym podejściem do ludzi.

Jeśli otrzymałeś zespół do zarządzania to otrzymałeś ludzi z ich nawykami. To duże wyzwanie mieć pozytywne podejście do ludzi, o których wiesz, że nie są orłami w sprzedaży. Być może masz „rewitalizować” umierający dział. A tam ludzie wiedzą, że nie jest dobrze. Nie musisz im tego przypominać. Zapewne trafisz na marudzących i ludzi w oporze przed zmianą. Bądź delikatny.

W jednej z kolejnych lekcji znajdziesz podpowiedź jak sobie radzić z marudami i trudnymi pracownikami.

2. Regularnie prowadź spotkania sprzedażowe!

Krótko. Jestem szczerym zwolennikiem spotkań, co tydzień. Taka częstotliwość czyni ze spotkań narzędzie motywacji, wymiany najlepszych praktyk, kontroli postępów. Spotkanie musi mieć plan! Rozmawiajcie o tematach związanych bezpośrednio ze sprzedażą. Używajcie danych. Niechaj na takich spotkaniach ludzie dzielą się tym, co planują zrobić w nadchodzącym tygodniu, a tydzień później dzielą sukcesami, albo mówią, co się nie udało. Wszyscy się uczą.

3. Upewnij się, że wszyscy są przeszkoleni i w pełni przygotowani do pracy.

Mam na myśli szkolenia produktowe, sprzedażowe i jeśli trzeba kompetencyjne. Zadbaj również o potrzebne materiały do pracy, aby NIKT nie powiedział, że czegoś zabrakło/czegoś nie miał i nie mógł zrealizować celu.

4. Czasem pozwól zdecydować o czymś zespołowi.

To doskonałe narzędzie motywacyjne. Jeśli ufasz z umiejętności swoich ludzi pozwól im wziąć odpowiedzialność za rozwiązania problemów, z jakimi do Ciebie przyszli.

5. Wspieraj różnorodność w zespole.

Wybierając ludzi menadżerowie postępują najczęściej wg modelu dobierania do pracy ludzi, którymi będzie im się dobrze kierowało. Często szukają osób uległych, które nie będę protestować. Lepszym pomysłem jest postawić na i wspierać różnorodność. Ludzie Twojej drużynie posiadają różne talenty – daj mi się sprawdzić.

6. Upewnij się, że ludzie w zespole nie boją się otwarcie mówić.

Pamiętaj, że choćbyś nie wiem jak się starał zawsze, jako szef będziesz stresował jakąś część zespołu. Zadbaj o to, aby mieli śmiałość mówić, co myślą i że ich głos ma znaczenie w pracy.

7. Pokaż jak cele grupy wiążą się z celami firmy.

Wielcy menadżerowie tym różnią tym od średniaków, że tłumaczą, DLACZEGO coś jest ważne. Nie skupiaj się tylko na tym, CO trzeba zrobić. Pokaż zespołowi JAK ich działanie ma wpływ na firmę.

8. Upewnij się, że każdy członek zespołu rozumie, czego od niego oczekujesz.

Przypomnę, że warto tutaj sięgnąć po expose szefa. Ustal jasno role i oczekiwania, a potem powiedz o nich ludziom. Powiedz wyraźnie, jakie działania i zachowania będziesz doceniał i nagradzał, a czego tolerował nie będziesz. I jakie będą konsekwencje nieprzestrzegania zasad.

9. Klient ma zawsze rację.

To jest dogmat w sprzedaży. I choćby klient nie miał racji… to racje ma. Gdyby nie było klientów nie miałbyś pracy. Twoi ludzie muszą przyjąć do wiadomości tę bolesną prawdę. W każdym zespole znajdą się chętni, aby uwodnić klientowi, że się myli. Nie pozwalaj na takie zachowania.

10. Likwiduj w zalążku każde narzekanie i negatywne nastawienie w zespole.

Nie ma znaczenia, czy będą „jojczyć” (narzekać) na klientów, czy inne działy firmy. Nie pozwól NIGDY na takie „wycieczki”. Bądź wzorem dla innych. Pokusa, będzie duża, ponieważ narzekając z pracownikami szybciej zyskasz ich sympatię. Pamiętaj; w pierwszej możliwej chwili wykorzystają Twoją słabość. Będziesz cierpiał…

11. Ucz ich pracy zespołowej.

Nagradzaj pomaganie sobie wzajemnie i dzielenie się dobrymi praktykami. Nie miej litości i piętnuj tych, którzy są samolubni i nie pomagają innym. Ludzie muszą czuć się częścią zespołu inaczej przepadniesz.

Powtórz za mną;

Silne zespoły nie potrzebują mikro zarządzania! Jeśli opanowałeś delegowanie i znasz ludzi, nie będziesz potrzebował nieustannej kontroli wszystkich działań. Jeśli masz do zespołu zaufanie okaż mu to.

Równowaga w zespole jest kluczem! Chcesz, aby zespół był zgrany, silnie skoncentrowany na celach, żeby pracowało się przyjemnie, a przy tym bez stresu? Chcesz, żeby byli komunikatywni, ale nie bujali w obłokach? Wszędzie potrzebny jest balans. To Twoje zadanie.

Bądź dla nich jak dowódca w wojsku. Jeśli dasz rozkaz „wykonać” miej pewność, że wiedzą, co mają zrobić, i jak mają to zrobić. Nic tak nie podkopuje morale jak zadania do wykonania, których celowości nikt nie rozumie.

O co chodzi z tym dowódcą? Zadbaj o to, abyś potrafił wykonać większość zadań Twoich ludzi, prostych zadań. Im więcej tym lepiej. Będziesz lepiej rozumiał, z czym się zmagają w pracy i łatwiej będziesz podejmował decyzje.

Jeśli chciałbyś poznać treść całej lekcji – zapisz się na Trening Zdolności Przywódczych!

0 0 vote
Article Rating